Folkcentern?

January 7, 2011

Jag läser på DN att ledarna för Centerns och Folkpartiets respektive ungdomsförbund nu vill slå samman de båda moderpartierna. Enligt artikeln vill de på detta sätt bättre “hävda de liberala frågorna i landet”.

Spontat frågar jag mig: Ett nytt parti som bättre än Centern och Folkpartiet ska hävda sig i frihetliga frågor… är inte det att sätta ribban lite lågt?

Jag tror dock att Centern skulle tjäna på en sammanslagning rent taktiskt om de vill sitta kvar i riksdagen. Anledningen till att de alls är kvar där efter de två senaste valen är enligt min uppfattning främst de 20- och 30-talister på landsbygden som av hävd röstar på det gamla Bondeförbundet (dvs “Traktorcentern“, inte att förväxla med “Brunbyxecentern” under 30- och 40-talet).

Stureplanscentern” (libertarianerna i partiet) sätter nuförtiden agendan (motstånd mot LAS, privatiseringsiver, skattesänkningar) men det är det gamla gardet bland svenskarna som utgör den breda majoriteten av rösterna i valen.

Maud Olofsson har ett tag haft den omöjliga uppgiften att försöka förena det klassiska landsbygspartiet med den libertarianska framtoningen från huvudstadens backslicks. Hon är dömd att misslyckas och jag ser ingen ljusning för hennes parti. Liksom Folkpartiet så står Centern nu i skuggan av Moderaterna; kanske får vi se ett “Folkcentern” inom kort?

Leave a Reply

