Dåligt för min karma – men fan vad jag är skadeglad!

December 5, 2010

Jag sitter just nu i TV-soffan och ser SVT’s Dokument Inifrån. De har precis släppt en journalistisk bomb i alla Sveriges vardagsrum när de, baserat på läckor från Wikileaks, nu avslöjar att svenska justitiedepartementet har haft informella kontakter med USA bakom ryggen på vår riksdag rörande samarbete för övervakning av misstänkta terrorister i Sverige.

Just nu känner jag mig som en liten pojke på julafton när jag för mitt inre ser vår regering slingra sig som ormar i månader framöver! Jag är så skadeglad och detta är definitivt inte något jag är stolt över; det kan dock inte hjälpas. Vad sägs om att göra en “piraträd” ut på stan beväpnade med flygblad och pins under veckan, någon?

5 Responses to “Dåligt för min karma – men fan vad jag är skadeglad!”

  1. Jakob Says:

    Regeringen kommer nu förska att få detta att handla om Säpos samarbete med USA. Men det är inget informellt samarbete.

    De myndigheter som det handlar om är med största sannolikhet FRA och MUST/KSI.

  2. harfagre Says:

    Förhoppningsvis kan inte regeringen ducka unden det här. Det beror dock helt på om folket reagerar på bred front eller inte. Jag saknar verkligen en “man-ur-huse”-mentalitet hos mina landsmän ibland…

  3. E-mannen Says:

    Risken är överhängande att skadeglädjen falerar till apati då man ser att folket inte bryr sig.

    Inte ens en själv är på något vis förvånad längre, och inte tror man att en käft här i Sverige kommer att lägga minsta vikt vid det här.
    (det var värst vad jag var pessimistisk idag)


  4. […] för riksdagen « Svensk Myndighetskontroll, Att uttrycka sin åsikt till PayPal « infallsvinkel, Dåligt för min karma – men fan vad jag är skadeglad! « Cui bono?, Wikileaks, en tanke kring DNS, Min dag med InternetKrig – Del 1/? | Elis Blogg, Hej då PayPal […]

  5. Olofb Says:

    Skadeglädje är den enda sanna glädjen 😉

    Det är bara att njuta av att se Bildt tala om “behovet av förtrolig kommunikation” i riksteve, samtidigt som han varit proponent för FRA-lagen för två år sedan!

    Skrev förresten äntligen ett inlägg som jag gått och “ruvat på” ett antal månader: Polis & brott.


Leave a Reply

