“Ring P1” – Piraternas bäste vän?

November 25, 2010

Jag ringde igår förmiddag in till SR’s program “Ring P1” för att försöka skapa debatt om vår alltmer hotade frihet på nätet. Programmet som jag medverkade i finns att ladda ned som podcast. Jag tog som utgångspunkt den pågående rättsprocessen mot TPB och ville passa på att lyfta frågan då hovrättens dom faller imorgon. Domen har en väldigt stor principiell betydelse eftersom den blir prejudicerande för hur det svenska rättsväsendet ser på tjänsteleverantörers ansvar för det som enskilda Internetanvändare gör på nätet. Jag hade turen att kunna ringa direkt efter det att programledaren Tomas Tengby låtit öppna telefonslussarna och jag kom därför fram genom växeln direkt. Min spröda(?) stämma dyker upp ungefär 12 minuter in i klippet och vid ungefär 31 resp 35 minuter hörs två andra personer ventilera sina åsikter i frågan, den senare lite mer nyanserat än den tidigare. Kul!

Jag är glad över att jag fick så mycket som dryga 8 minuter(!) i etern att diskutera frågan med en mycket skicklig programledare. Tengby försöker som vanligt hela tiden vrida och vända på det man säger för att hitta luckor och svagheter i resonemangen. Jag fick dock känslan av att det inte alls var en slump att just jag fick så mycket programtid som jag fick. Det verkar faktiskt som att redaktionen på “Ring P1” gärna tar in samtal som berör deras eget område: informations- och yttrandefrihet på nätet är frågor ligger nära till hands när TPB-rättegången kommer på tal.

Det som slår mig är med vilken lätthet jag nu vid flera tillfällen fått möjligheten att debattera piratfrågor i rikstäckande media! Alla pirater eller piratsympatisörer är kanske  inte lika pigga på att sticka fram hakan i direktsändning men jag vill verkligen uppmuntra fler att göra det! Kan jag så kan alla! Att ringa till “Ring P1” ger definitivt mycket “bang for the buck” och borde enligt min åsikt utnyttjas till max av piratrörelsen, en rörelse som har svårt att komma till tals på bred front i gammelmedia.

Lake är en centerpartistisk guldpirat med en minst sagt diger samling guldkorn som nått SvenneBanan via radio och prasseltidningar. Till min stora glädje så gjorde Lake även en raid in i dagens “Ring P1” för att diskutera budbärarimmunitet/mere conduit (ca 33:30 in i klippet), även detta i väntan på TPB-domen imorgon. Ett trevligt inslag att lyssna till i head-setet vid fikabordet på jobbet! Way to go Lake! 🙂

4 Responses to ““Ring P1” – Piraternas bäste vän?”


  1. Tack för alla länkar och cred. Och snabba ryck. 🙂

    Här är mitt inlägg från idag, men mitt inlägg extraherat, så man slipper spola och dessutom lita på att ljudfilen ligger kvar på SR:s hemsida:

    http://lakonism.blogspot.com/2010/11/i-ring-p1-om-bararimmunitet.html

    Ses vi i helgen på Elmia?


  2. Jag lade upp ditt debattinlägg på forumet också. Det har redan blivit lite debatt där, dock mest om Pirate Bay och inte så mycket om just det du sa. (Jag tror de flesta på forumet håller med dig. 😉

    http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?p=247508


  3. Bra jobbat Gustav! Alltid lika roligt att lyssna på dig i radion och jag hoppas det blir fler gånger!

    Gött att snubben som ringer in vid 31min förväntar sig att folk ska betala för hans musik idag när han själv inte köpte vinyl utan kopierade polarnas när han var ungdom 🙂

    • harfagre Says:

      Tackar!
      Jag blev väldigt positivt överraskad på vänner och bekantas glada rekationer. Verkligen jättekul!

      Just nu siter jag (i skrivande stund) och tittar på det senaste “Dokument Inifrån” där vår regerings fulspel rörande övervakning av folk i Sverige presenteras för hela landet. Jag har lite lust att ge mig ut på stan med flyers och pins igen…


Leave a Reply

