Åter från US and A

June 17, 2010

I skrivande stund så sitter jag på Swebussen mellan Arlanda och Jönköping, sista etappen på hemresan från USA. Jag och Linda har semestrat i drygt två veckor i det stora landet i väst tillsammans med tre av våra vänner. Resan har för mig varit omtumlande på många sätt, inte minst då jag flög för första gången någonsin nu när vi åkte till USA:s västkust. Då flygresan innefattade byte i Chicago både på vägen dit och på vägen hem så blev det inte mindre än sex incheckningar med tillhörande säkerhetskontroller under semestern. Resan har förutom natur- och kulturupplevelser i Kalifornien, Arizona och Nevada även gett mig en del insikter i jänkarnas resonemang kring säkerhet i allmänhet och kontroller i synnerhet:

1. Metalldetektor och kroppsscanning – Innan man får kliva på ett flygplan i USA så måste man, precis som på alla andra flygplatser, gå igenom en metalldetektor innan man släpps ombord på planet. Alla saker som man har på sig måste man lägga i en låda som röntgas av en säkerhetsvakt, antingen en inhyrd förmåga från något av de många säkerhetsföretag som blomstrat sedan 9/11 eller från det beryktade Homeland Security (se punkt 3). När jag gick genom säkerhetskontrollen i Chicago så fick man enligt skyltarna där man köade (se punkt 4) välja mellan att antingen bli kroppsvisiterad eller kropsscannad. Eftersom jag såg så snäll ut(?) så behövde jag inte göra något av det, vilket gjorde mig lite besviken. Ett färgglatt foto på mina genitalier hade säkert gjort sig bra i databasen tillsammans med min nuna och mina fingeravtryck.(se punkt 3).

2. Blanketter – Flera länder, bland andra vårt eget, har sedan ett tag tillbaka fått kravet på visum avskaffat för sina medborgare vilket såvitt jag hört dramatiskt minskat pappersarbetet vid inresa. För att överhudtaget bli insläppt i USA måste man som turist från Sverige ändå fylla i en blankett där man försäkrar att man inte är terrorist, att man inte har medverkat i etniska rensningar under andra världskriget(!), samt att man inte planerar att ägna sig åt ”omoraliska handlingar” under sitt besök i landet. Vad som avses med omoraliska handlingar framgår inte men ryktet går att en detaljerad spec. kommer att släppas inom kort. Jag lyckades med konststycket att kryssa ”nej” för de tre ovanstående och blev därför efter ett kort förhör (se nedan) insläppt i landet. Min gissning är att amerikanerna årligen griper tiotusentals blodbesudlade terrorister som inte klarat av att ljuga vid ifyllandet av blanketten…

3. Förhör av Homeland Security – Efter att ha överlämnat blanketten där jag på heder och samvete intygade att jag är en bra människa så fick jag svara på lite frågor från en minst sagt oengagerad medarbetare från Homeland Security. Homeland Security är såvitt jag har förstått ett statligt projekt med målet att förse amerikaner som saknar social kompetens och gymnasieexamen med arbete. Efter att på ungefär 2.3 sekunder rabblat de standardiserade frågorna om vad jag hade i USA att göra så häftade stjärnskottet bakom disken fast en grön pappersbit i passet som tecken på att jag klarat provet. Innan jag fick kliva in i det förlovade landet så fick jag dock lov att lämna fingeravtryck och mug shot. De sparas väl utifall jag skulle begå några omoraliska handlingar i framtiden, antar jag.

4. Skyltar – Amerikaner älskar skyltar och sätter upp dem överallt, med fördel bärande förbuds- eller varningsrelaterade meddelanden. Exempel på skyltar som mötte mig var alltifrån de klassiska gula ”Varning-för-vått-golv”-skyltarna (för att man inte ska kunna stämma städfirman om man halkar) till skyltar som upplyser om att det är lag på att tvätta händerna efter toalettbesök. Skyltar med förbud mot skjutvapen fanns till min stora förvåning på alla platser som hade koppling till de federala institutionerna (post- och bankkontor samt nationalparker). Andra tillägget i USA:s konstitution verkar alltså inte vara helt okränkbart när de ska gå och posta vykort.

Förutom ovanstående punkter så bjöd semestern på maffiga scener i Grand Canyon, Las Vegas/Hoover Dam, Yosemite och San Francisco. Frågan är dock om inte det sätt som jag bemöttes av säkerhetsfolket i USA kommer att bli det bestående intrycket av semestern.

3 Responses to “Åter från US and A”

  1. TT Says:

    Visst är det underbart. När jag skulle upp i Frihetsgudinnan fick jag gå in i en apparat som puffade luft på mig för att sedan ‘lukta’ till sig om jag bar på sprängämnen. Och förvaringsskåpen låsts med nyckel och fingeravtryck. 😀

  2. E-mannen Says:

    Som jag förstått det är tanken med blanketterna vid inresan inte att sätta dit terrorister som kryssar fel utan att om man sedan gör något “omoralisk” så kan polisen/myndigheterna peka på pappret och säga:
    – Du kryssade här att du inte skulle göra något omoraliskt ju! Du ljög! Försvinn ur landet.

    Ett sätt att förenkla byråkratin vid utvisning av oönskat folk utan att de ska kunna trilskas med domstolar och rättigheter.


Leave a Reply

