Bättre en schablonpirat på gatan än tio på twitter

April 19, 2010

Fler och fler har kommit till insikt om och påpekar det som borde vara uppenbart för alla pirater, hur gärna de vill hålla sig till bloggossfären: riksdagshuset bordas inte genom bloggande allena! Det kommer att komma en tid då torgmöten och flygbladsutdelning kommer vara sekundära (rent av marginaliserade) jämfört med opinionsbildandet på Internet, men vi är inte där än. Långt ifrån. SvenneBanan har i regel inte ens en klar bild av vad en blogg är. Detta är naturligtvis tråkigt men det gör det inte mindre sant. Långsiktigt så ser jag definitivt att det ligger i linje med vår agenda att utbilda folk i Internets roll som demokrativerktyg men vi har inte tid med det nu.

Just nu måste, precis som andra skrivit före mig, vårt fokus ligga på de för SvenneBanan mer välbekanta opinionsverktygen; flygblad och tidningar (i den ordningen). Få saker är så effektiva som livs levande människor ute på gatorna, helst bärande våra partifärger- och flaggor. Till alla er som anser att den ”politiska uniformen” (piratlila munkjacka, jeans och gympaskor – med fördel uppträdda på en vit man under 35 med bockskägg och hästsvans) är töntig och schablonartad så har jag bara följande att säga:

Bättre en schablonpirat på gatan än tio på twitter!

Jag förstår såklart att alla inte är lika utåtriktade(?), framåt(?) och pratglada som jag själv, men alla kan åtminstone försöka! Här i Jönköping så pågår det redan förberedelser inför Jönköpings marknad där vi Jönköpingspirater kommer att hålla låda i slutet av Maj, jämte gammelpartierna.

Själv delar jag flygblad varje dag på väg hem från jobbet och jag räknar med förstärkning i mina raider ju närmre sommaren vi kommer. Om någon Jönköpingspirat läser detta så får ni mycket gärna haka på; ni hittar mig vanligtvis mellan öster/hamnkanalen och Juneporten/Resecentrum mellan 17:30-18:30.

5 Responses to “Bättre en schablonpirat på gatan än tio på twitter”


  1. Bra jobbat! Att vara på stan varje dag i flera månaders tid är strongt. Hoppas du får sällskap snart!

  2. Christer Says:

    Kanon!

    Själv är jag inte så duktig att jag delar ut flygblad, men jag visar upp min fina piratpartimunkis i alla fall ;-)=

  3. harfagre Says:

    Ingen ska någonsin kunna säga att vi (Jönköpings)pirater inte försökte tillräckligt mycket, det ska jag se till!

    När det kommer till själva “uniformen” så förstår jag verkligen inte kritiken som jag ibland får höra… alla hårda och coola typer har väl getskägg och piratlila munkjacka… eller? 😉

  4. Beelzebjörn Says:

    All heder till dig för det.

    Sällskap kan vi inte tillhandahålla från Norrköping, men däremot kan du ju vara förvissad om att du inte är den ende ute på stan med en packe flyers i handen, rest assured. Förhoppningsvis blir det ut i skolorna också, och lite annat.

    Kalla dem inte ‘svennebananer’ på stan bara, vad du än gör 😉


Leave a Reply

