Kritik mot Groominglagen i SR P1

February 7, 2010

SRs P1 Morgon hade i veckan ett inslag där de lyfte fram det faktum att inte en enda person har åtalats för brott mot den s.k “Groominglagen” sedan den infördes för ett halvår sedan. Justitieminister Beatrice Ask kommenterar och säger bland annat att det är lite för tidigt att döma ut lagen. Hon har rätt på ett sätt eftersom det mycket riktigt är svårt att utvärdera en lag innan man har fått den prövad  domstol för första gången. Våra åsikter rörande om lagen så lättvindigt borde ha stiftats från första början skiljer sig dock ganska ordentligt.

Jag satt i bilen när jag hörde inslaget med Ask och när det efterföljande programmet Ring P1 började kunde jag inte hålla mig från att försöka nå fram till Tomas Tengby och hans gäng (inslaget hittar du här, jag kommer in runt 5:30 in i klippet). Det tog mig ett tiotal försök innan jag hade turen att nå fram till en tjej på redaktionen som tyckte att ämnet jag ville prata om, Groominglagen och dess potential som urvattnare av rättssäkerheten, var tillräckligt intressant.
Värt att tänka på är att det som sändningstiden oftast används till i detta program är tunga ämnen såsom missnöjesyttringar över snöröjning och saltning av vägarna, samt såklart en och annan virrpanna som anser sig ha lösningen på ett stort samhällsproblem (varför t.ex inte lasta allt gammalt utbränt kärnbränsle i en stor säck och skicka den med en raket rakt in i solen? Glöm inte att be en stilla bön att raketen inte exploderar på halva vägen genom atmosfären…)

Jag blev förvånad över att jag fick så mycket tid i etern som jag trots allt fick. Programledarna brukar vara ganska noga att klippa av folk som ringer in eftersom de har en tendens att vara lite långrandiga (undertecknad definitivt inget undantag). Att jag inte lyfte fram Piratpartiet och vår politik mer än genom att hinta om ett “speciellt parti” mot slutet av mitt samtal var ett medvetet val jag gjorde.
Jag ville inte riskera att få mindre tid att resonera för att programledaren skulle lägga fokus på partitillhörigheten snarare än sakfrågan. Såhär i efterhand ångrar jag på det eftersom det inte alls blev ett problem. Det är något att tänka på till nästa gång; det och att jag måste vara mer kort och koncis och inte haka up mig på alltför Internet-tekniska detaljer.

Dagen efter mitt inslag, i torsdags, så ringer även Lake till Ring P1 i samma ärende (inlägget finns här, han kommer in cirka 6:30in i klippet). Tack för att du fixade ljudfilerna och lyfte inlägget, Markus! Lake har tidigare skrivit om att han tycker vi pirater måste synas mer i gammelmedia och där måste jag hålla med honom.

Tyvärr tror jag inte ens en tiondel av de väljare som gav oss förtoendet i EU-valet läser bloggar regelbundet, än mindre politiska sådana. Det är då en stor svaghet om våra debattörer inte syns i lokaltidningen och/eller rikspressen; syns vi inte så finns vi inte. Med lite tur får vi en ny TPB-rättegång eller en FRA-skandal lagom till valet, men det är inget vi kan räkna med.

Det är inte de som har rätt som får bestämma mest, utan de som får flest röster!

Leave a Reply

